. وب اپلیکیشن  . فیزیک  . شبیه ساز میدان مغناطیسی آنلاین
شبیه ساز میدان مغناطیسی

شبیه ساز میدان مغناطیسی آنلاین

میدان مغناطیسی چیست ؟

میدان مغناطیسی ، که گاهی اوقات القای مغناطیسی نامیده می شود ، یک نیروی مغناطیسی است که در فضای اطراف جسم مغناطیسی یا هادی که جریان الکتریکی از آن عبور می کند بوجود می آید ، یا به عبارت ساده تر می توان آن را به عنوان منطقه اطراف آهنربا توصیف کرد که در آن ظاهر می شود (روی برخی مواد خاص) . اگر یک سوزن قطب نما را در میدان مغناطیسی با مقداری مقاومت قرار دهید ، خود را در جهتی خاص در هر قسمت از میدان هدایت می کند و خطوط رسم شده در جهت سوزن در نقاط مختلف موقعیت کلی خطوطی را تعیین می کند که نیروی مغناطیسی روی آنها قرار دارد.

مشاهده نغییرات حاصل از ایجاد میدان مغناطیسی به صورت آنلاین می تواند شواهد بسیار دقیق و قابل درکی را در اختیار ما قرار داد . شبیه ساز میدان مغناطیسی یکی از ابزارهای بخش شبیه سازهای فیزیک داناکوییز بوده که به شکل زیبایی این امکان را فراهم می کند.

چگونه میتوان توزیع میدان مغناطیسی رو مشاهده نمود؟

توزیع میدان مغناطیسی را می توان با پراکندگی براده های آهن بر روی یک ورق قرار داده شده روی یک میله یا ورق مغناطیسی که جریان الکتریکی از طریق آن سیم عبور می کند ، مشاهده کرد.

چگونه می توان میدان مغناطیسی ایجاد و آن را بزرگ کرد؟

جریان های خارجی از شمال به جنوب و جریان های داخلی از جنوب به شمال می رود ، می توان با عبور جریان الکتریکی از سیم ، یک میدان مغناطیسی ایجاد کرد ، جایی که مدارهای مغناطیسی دور سیم تشکیل می شود و مرکز آن سیم است. همانطور که جریان الکتریکی یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند و بالعکس. می توانیم جهت آن را با استفاده از قانون دست راست بدانیم ، جایی که انگشت شست به سمت جریان است و بقیه انگشتان به سمت میدان مغناطیسی اشاره می کنند. و میدان مغناطیسی را می توان با بزرگ کردن ارتعاشاتی که از مواد با عبور جریان الکتریکی از شمال به جنوب خارج می شوند ، بزرگ کرد.

میدان مغناطیسی و جریان الکتریکی

تمام ذرات باردار متحرک، یک میدان مغناطیسی در اطراف خود ایجاد می کنند. برخی از ذرات ، مانند الکترون ها ، میدان های مغناطیسی پیچیده اما شناخته شده ای را تولید می کنند که به بار ، سرعت و شتاب ذرات بستگی دارد.
خطوط مغناطیسی در “دایره های متحدالمركز” در اطراف سیمی كه جریان الكتریكی از آن عبور می كند ، ایجاد می شوند. جهت چنین میدان مغناطیسی را می توان با استفاده از “قانون دست راست” تعیین کرد. قدرت میدان مغناطیسی متناسب با مربع فاصله از سیم کاهش می یابد.
سیم حامل جریان به صورت حلقه ای خم می شود ، که میدان مغناطیسی درون آن را متمرکز می کند و خطوط میدان مغناطیسی در حال ظهور به خارج از حلقه رفته و می چرخند و از طرف دیگر حلقه ای که جریان از آن عبور می کند می چرخند و در آنجا خطوط میدان مغناطیسی چرخه خود را کامل می کنند. در خارج از حلقه سیم ، قدرت آن کاهش می یابد.

ویژگی های شبیه ساز میدان مغناطیسی

مشابه اکثریت شبیه سازهای موجود در داناکوییز ، ایجاد تغییرات و کنترل محیط توسط کاربر یکی از ویژگی های شبیه ساز میدان مغناطیسی فوق می باشد. یک صفحه شامل آهن ربا که قطب های آن به رنگ قرمز و آبی N و S مشخص شده است. اطراف آهن ربا جهت میدان با رنگ بندی قرمز و آبی که به سمت قطب مخالف تمایل دارد نیز نمایش داده شده است.

کاربر می توانید به راحتی آهن ربای مرکزی را در شبیه ساز میدان مغناطیسی حرکت داده و تغییرات آنی شامل تغییر جهت قطب بندی های اطراف مشاهده نماید. همچنین می توانید یک دایره آبی که نسبت به قطب های آهن ربا حساس و جهت بندی می شود را نیز در صفحه حرکت دهید.

در زیر می توانید با مشاهده شبیه ساز فوق به صورت آنلاین به یادگیری و تحقیق در این زمینه بپردازید.

شبیه ساز میدان مغناطیسی

ویژگی های شبیه ساز میدان مغناطیسی

مشاهده میدان مغناطیسی اطراف آهن ربا همزمان با حرکت آن

امکان جا به جایی آهن ربا و یک دایره حساس به قطب بندی آهن ربا در صفحه

عکس العمل و تغییر جهت میدان مغناطیسی ایجاد شده در اطراف آهن ربا با حرکت آن

ارسال نظر

ده − 9 =