. وب اپلیکیشن  . ریاضی  . زاویه مرکزی دایره با کمان رو به رو
زاویه مرکزی با کمان رو به رو

زاویه مرکزی دایره با کمان رو به رو

زاویه مرکزی چیست ؟

دایره یکی از شکل های هندسی مهم در ریاضی است که خصوصیات و ویژگی های آن حتی در فضای سه بعدی در قالبه محاسبه مساحت و حجم کره مورد برسی قرار گرفته است. در این بخش به برسی زاوایایی که در نقاط مختلف دایره قرار دارند می پردازیم . زاویه مرکزی زاویه ای است که راس آن در مرکز دایره قرار گرفته است و به همین دلیل به این اسم می نامند . اضلاع زاویه مرکزی دو مورب هستند که از دو نقطه روی محیط دایره عبور می کنند ، به طوری که یک قوس بین این دو نقطه با زاویه برابر با اندازه زاویه مرکزی خود محصور می کند و اندازه آن دو برابر زاویه منقوش است که همان قوس با آن محدود می شود.

شبیه ساز زاویه مرکزی و کمان رو به رو

همانطور که گفته شد زاویه ایجاد شده در مرکز دایره بر حسب درجه با اندازه کمان رو به روی آن برابر است. از طریق شبیه ساز زاویه مرکزی و کمان رو به رو این قضیه کاملا قایل مشاهده است. در این شبیه ساز یک دایره با درجه A قرار دارد که اضلاع آن شعاع دایره می باشد. کمان رو به رو نیز با نام BC و رنگ قرمز در آن مشخص شده است.

در این شبیه ساز ریاضی می توان به راحتی با تغییر زاویه A تغییرات را به صورت لحظه مشاهده نمود. پارامترهای متغیر A و BC با تغییرات ایجاد شده در دایره تغییر کرده و زاویه و اندازه کمان را نشان می دهند.

زاویه مرکزی با کمان رو به رو

مشخصات شبیه ساز

دایره ای گرافیکی با زاویه A متغیر و کمان BC

ارسال نظر

11 − 9 =