. وب اپلیکیشن  . الکترونیک  . محاسبه آنلاین مقاومت از روی رنگ
محاسبه آنلاین مقاومت از روی رنگ

محاسبه آنلاین مقاومت از روی رنگ

محاسبه  مقاومت از روی رنگ چگونه است؟ | محاسبه آنلاین مقاومت از روی رنگ

مقاومت های الکتریکی قطعات پرکاربردی هستند که در طراحی مدارات کاربرد فراوانی دارد . طریق محاسبه مقدار مقاومت از روی رنگ آن نکته مهمی است که بسیار با اهمیت است. در این مطلب قصد داریم یکی از ابزارهای محاسبه انلاین مقدار مقاومت بر حسب کد های رنگی درج شده روی ان را معرفی نماییم. اما در ابتدا مختصری در رابطه با مقاومت الکتریکی :

مقاومت الکتریکی چیست ؟

مقاومت الکتریکی از از قطعات پرکاربرد بوده که ماطبق با نامی که بر روی آن قرار دارد در مقابل جریان الکتریکی ایستادگی می کند. این ایستادگی در مقابل جریان الکتریکی در واقع باعث از بین رفتن و یا تبدیل بخشی از انرژی عبوری حاصل از حرکت الکترون ها به گرما می شود. مقاومت الکتریکی را تقریبا در تمام مدارات الکترونیکی می توان یافت  و لازم به ذکر بوده که واحد اندازه گیری مقدار ان نیز اهم است. مطابق با این قانون ، یک اهم از عبور جریان یک آمر از دو سر مقاومت با اختلاف پتانسیل یک ولت ایجاد می گردد.

کاربرد مقاومت الکتریکی

مقاومت ها دارای کاربرد های متنوعی در مدارها می باشد که از مهمترین آنها می تواند به محدود کردن جریان الکتریکی ، تقسیم ولتاژ ، تولید گرما  ، افزایش کنترل و دیگر موارد کاربردی که هریک با جایگزاری آن در قسمت های مختلف قابل اجرا می باشد.

می توان از آنها به صورت سری یا موازی استفاده نمود و شبکه های مختلفی از مقاومت الکتریکی را ایجاد کرد تا برای تقسیم ولتاژ و یا محدود کردن جریان الکتریکی استفاده کرد.

نماد مقاومت الکترونیکی

برای نمایشر عناصر مختلف الکترونیکی در مدارهای مختلف از نماد مشخصی استفاده می شود . نماد مقاومت در استاندارد جهانی IEC و نماد رایج در ایالات متحده ANSI را در زیر می توانید مشاهده نمایید.

استاندارد IEC

رایج در ایالات متحده

نرم افزار محاسبه مقاومت از روی رنگ

محاسبه مقاومت از روی رنگ به چه صورتی انجام می پذیرد ؟ چگونه می توان مقدار یک مقاومت را از روی رنگ های درج شده در آن مشخص نمود؟

اندازه گیری مقاومت ها از روی رنگ روش رایجی است که به منظور یافتن مقدار دقیق ان نیاز داریم برخی اصول اولیه آن مانند طریقه رنگ خوانی ، مفهوم عددی هر رنگ و برخی موارد دیگر را بدانیم.برای خواند مقدار یک مقاومت اولین نکته جهت رنگ خوانی ایست که این کار از سمت چپ به روش زیر انجام می گیرد.

 رنگ ( +/-)رنگ^۱۰ – رنگ – رنگ

همانطور که می بینید معادل عددی رنگ اول ، معادل عددی رنگ دوم ، و ۱۰ به توان معادل عددی رنگ سوم و در نهایت رنگ آخر که تلرانس مقاومت را مشخص می کند.

ویژگی های ابزار محاسبه آنلاین مقاومت از روی رنگ

کار با ابزار شبیه ساز فوق بسیار ساده و احت است. مقاومت استفاده شده در این ابزار از نوع سه بانده بوده که بنا بر این می توانیم تا تا ۳ رنگ را برای آن انتخاب نماییم. برای استفاده از ابزار محاسبه آنلاین مقاومت از روی رنگ کافی است روی هر باند کلیک نمایید تا تمامی رنگ های قابل انتخاب برای مقاومت ها به نمایش درآید.

در این زمان با کلیک بر روی هر رنگ می توانید آن را برای باند مورد نظر انتخاب نمایید و به این صورت تا بند سوم به این کار ادامه دهید. در نهایت نیز می توانید در باند چهارم تلرانس مورد نظر را نیز با کلیک بر روی باند مربوطه انتخاب نماییم.کار به پایان رسیده و شما می توانید مقدار مقاومت را در بالای آن مشاهده نمایید.

محاسبه آنلاین مقاومت از روی رنگ

محیط کاملا گرافیکی و تعاملی

محاسبه آنلاین مقاومت سه بانده

محاسبه تلرانس مقاومت

ارسال نظر

5 × 1 =