. وب اپلیکیشن  . فیزیک  . آزمایش فیزیک رنگ و فیلتر های رنگی
آزمایش فیزیک رنگ

آزمایش فیزیک رنگ و فیلتر های رنگی

آزمایش فیزیک رنگ

در این بخش می خواهیم به آزمایش فیزیک رنگ و فیلتر های رنگی بپردازیم و با استفاده از یک شبیه ساز آنلاین به صورت کاربردی و دقیق آن را مورد برسی قرار دهیم. اما در ابتدا لازم است کمی درباره فیزیک رنگ بیشتر بدانیم

– رنگ:

ماده ای که ازمعدن یا گیاه یا با عمل شیمیایی به صورت پودر یا مایع تهیه کنند.

فیزیک رنگ چیست ؟

بدون وجود نور اجسام دیده نمی شوند. رنگ وشکل اشیاء در تاریکی قابل رویت نیستند. اشیاء زمانی دیده می شوند که یا از خودشان نور منتشر کنند و یا نور منبع روشنایی دیگری را بازتاب دهند. دیده نشدن اشیاء را بدون وجود نور با تاریک کردن یک مکان می توان دریافت.
نور طبیعی که اصطلاحا به آن نور مرئی می گویند، باعث دیده شدن جهان پیرامون واشیاء می شود که حول مبحثی به نام فیزیک رنگ مورد برسی و آزمایش قرار می گیرد.

علم فیزیک و فیزیک رنگ – پیدایش رنگهای مختلف

علم فیزیک چگونگی پیدایش رنگهای مختلف از تجزیه نورطبیعی را به ما توضیح می دهد. هنگامی که باریکه ای از نور خورشید به یک منشور تابیده شود، هنگام عبور از سطوح منشور می شکند و پس از برخورد با زمینه ای سفید به صورت طیفی رنگی دیده می شود. در طیف حاصل هر دسته از طول موج ها رنگ خاصی را نشان می دهد. با تجزیه نور توسط منشور، آن دسته از اشعه ها که طول موج کوتاهی دارند به رنگ آبی بنفش دیده می شوند و آن دسته از اشعه های نور که موج کوتاهی دارند به رنگ قرمز دیده می شوند.
دسته ای دیگر از طیف حاصل که دارای طول موج متوسط هستند به رنگ سبز دیده می شوند.

ترکیب افزایشی رنگ ها

در فیزیک رنگ درصورتی که طیف رنگهای حاصل از شکست و تجزیه نور به وسیله منشور را دوبار به کمک یک عدسی همگرا(محدب) باهم ترکیب کنیم، مجددا نور سفید حاصل می شود. بنابراین سه رنگ اصلی نور: قرمز با طول موج بلند، سبز با طول موج متوسط و بنفش با طول موج کوتاه، وقتی با یکدیگر ترکیب می شوند نور سفید حاصل می شود. این نوع ترکیب رنگ راکه در آن میزان روشنی نور پس از ترکیب اشعه های مختلف آن با یکدیگر افزایش می یابد، ترکیب افزایشی می گویند.

فیلترهای رنگی در فیزیک رنگ

چرا باید از فیلترهای رنگی در عکاسی سیاه وسفید استفاده کنیم؟

فیلترهای رنگی در عکاسی سیاه و سفید به شما این اجازه را می دهند که نحوه تبدیل رنگها به طیف های مختلف خاکستری را کنترل کنید. از آنجایی که عکس های سیاه و سفید فاقد رنگ هستند، پس تفکیک طیف های خاکستری در آن ها خیلی مهم است. شما می توانید از این فیلترها برای بدست آوردن کنتراست مناسب در عکسهای سیاه و سفید نیز استفاده کنید. به همین علت بعضا به آنها فیلتر کنتراست نیز گفته می شود.

آزمایش فیزیک رنگ با شبیه ساز فیزیک رنگ و فیلتر های رنگی

در شبیه ساز آموزشی فیزیک فوق می توانید به راحتی با استفاده از ابزارهای مختلف پیرامون فیزیک رنگ و فیلترهای رنگی به انجام آزمایش بپردازید. آزمایش فیزیک رنگ و فیلتر های رنگی به صورت انلاین و در قالب ابزار شبیه سازی انلاین علاوه بر ارائه نتایج دقیق می تواند به درک بیشتر این مبحث در فیزیک کمک نماید.

شبیه ساز آزمایش فیزیک رنگ از ۳ قسمت تشکیل شده است

لیزر ها :

در این بخش طیف مختلف رنگی از عدسی ها در کنار سه اشعه قرمز ، آبی و سبز لیزر فراهم شده است که در یک محفظه با امکان قراردهی سه عدسی شیه سازی شده است. کاربر می تواند با انتخاب هریک از عدسی ها و قراردهی آنها در یکی از ۳ بخش محفظه می توان میزان شدت تابش هر اشعه را به صورت درصد مشاهده نمایید و نتایج حاصل از آزمایش اشعه لیزر را مورد برسی قرار داد.

لامپ روشنایی :

این بخش نیز مشابه قسمت لیزر ها بوده با این تفاوت که به جای ۳ اشعه لیزر از یک لامپ روشنایی برای برسی نتایج حاصل از آزمایش فیزیک رنگ و فیلتر های رنگی اتفاده شده است. تفاوت این قسمت با تب لیزر ها نمایش نور حاصل از ترکیب رنگ ها بوده که پس از عبور از فیلتر های رنگی شده ادغام و روی صفحه نمایش داده می شود.

عینک آفتابی :

در این بخش نیز با توجه به انتخاب یکی از فیلتر های رنگی در تب های قبلی می توانید در قالب یک شیشه مانند شیشه های عینک دودی تغییرات حاصل از مشاهده نمای بیرونی را مورد برسی قرار دهید. در این قسمت می توانید یک عکس انتخابی ، صفحه سفید و یا یک رنگ را به عنوان نقطه مقابل عینک مورد آزمایش قراردهید.

آزمایش فیزیک رنگ

مطالعه و پژوهش دقیق در فیزیک رنگ ها

دارای بیش از ۱۵ عدسی ( فیلتر ) رنگی در ابزارها

مشاهده تغییرات نور عبوری از فیلتر ها در ۳ بخش لیزرها ، لامپ روشنایی و عینک آفتابی

قرارگیری ۳ فیلتر رنگی همزمان و مشاهده نتایج آن در هر ۳ بخش

ارسال نظر

سیزده − 2 =